
Opowieści (i energia) z krypty
24 listopada 2008, 10:24Santa Coloma de Gramenet, hiszpańskie miasteczko spod Barcelony, wdrożyło program pozyskiwania energii z alternatywnych źródeł. Ratusz postawił na energię słoneczną, pojawił się jednak problem z rozlokowaniem paneli. Ostatecznie baterie umieszczono w jedynym wystarczająco płaskim i nasłonecznionym miejscu, a mianowicie na dachach krypt z miejscowego cmentarza.

NASA planuje misję kolejnego marsjańskiego łazika
5 grudnia 2012, 10:48Zaledwie przed czterema miesiącami informowaliśmy, że NASA zapowiedziała na rok 2016 kolejną marsjańską misję - InSight. Teraz Agencja poinformowała, że w roku 2020 na Czerwoną Planetę trafi kolejny łazik

Rozbudowany świat 'Gwiezdnych Wojen'
10 lutego 2016, 14:11Naukowcy z Politechniki Federalnej w Lozannie wykorzystali nowy program statystyczny do przyjrzenia się... Gwiezdnym Wojnom. Dzięki nim dowiadujemy się, że w sadze pojawia się ponad 20 000 postaci, zamieszkujących 640 społeczności. Są one przedstawione na przestrzeni 36 000 lat.

Watykan zakazuje sprzedaży jednorazowego plastiku
17 lipca 2019, 11:26Watykan zakazuje sprzedaży plastikowych przedmiotów jednorazowego użytku. Na terenie państwa tego typu przedmioty można będzie sprzedawać wyłącznie do wyczerpania obecnych zapasów w sklepach.

Szczepionka na półpaśca chroni przed... demencją
8 kwietnia 2025, 13:09Przed 12 laty w Walii rozpoczęto nietypowy program szczepień starszych osób na półpaśca. Przeprowadzona właśnie analiza skutków szczepień dała niezwykle interesujące wyniki. Okazało się, że u osób zaszczepionych ryzyko demencji zmniejszyło się aż o 20%. Wydaje się zatem, że szczepionka jest najlepszą ze wszystkich znanych metod zapobiegania demencji. Wyniki badań są też silnym wsparciem hipotezy mówiącej, że wirusy atakujące układ nerwowy mogą zwiększać prawdopodobieństwo demencji.

Gra, która podgrzewa atmosferę
25 września 2007, 12:48Naukowcy z Uniwersytetu Południowej Danii pracują nad ruchowymi grami elektronicznymi, które mogą same zmieniać różne swoje parametry, np. tempo, by podtrzymywać uwagę gracza. Naukowcy z Uniwersytetu Południowej Danii pracują nad ruchowymi grami elektronicznymi, które mogą same zmieniać różne swoje parametry, np. tempo, by podtrzymywać uwagę gracza.

Nauczyć komputer migać
8 lipca 2009, 16:27Nie tylko ludzie i zwierzęta potrafią uczyć się przez obserwację. Uczeni z Uniwersytetu w Oxfordzie i University of Leeds przeprowadzili eksperyment, który udowodnił, że komputer potrafi nauczyć się języka migowego... oglądając telewizję.

Gniew zdrowieniu szkodzi
20 lutego 2008, 09:48Umiejętność kontrolowania gniewu wpływa na tempo dochodzenia do zdrowia. Jest to prawdą zarówno w przypadku nieszkodliwych przypadłości, jak i podczas rehabilitacji po poważniejszych operacjach.

Płacą za zażywanie leków
23 czerwca 2010, 12:20Próbując obniżyć koszty związane z niezażywaniem przez pacjentów przepisanych leków, m.in. Amerykanie i Brytyjczycy wprowadzają pilotażowe systemy płacenia za połknięcie medykamentu. Jedni, zwłaszcza wynagradzani, reagują na proponowane rozwiązanie bardzo pozytywnie, inni wręcz przeciwnie...

Doskonale połączony mózg geniusza
7 października 2013, 10:33Prawa i lewa półkula mózgu Alberta Einsteina były ze sobą niezwykle dobrze połączone. Wg naukowców z USA i Chin, ta właśnie cecha mogła stać za błyskotliwością noblisty.